Skyldigheter en e-handlare har vid en reklamation?

Vilka skyldigheter har egentligen du som e-handlare vid en reklamation?

Om konsumenten har reklamerat varan inom skälig tid och det rör sig om ett ursprungligt fel är du skyldig att ersätta konsumenten. Dina skyldigheter är att antingen att reparera felet, byta till en ny och felfri vara, ge prisavdrag eller låta konsumenten häva köpet och ge pengarna tillbaka. Du kan också behöva ersätta konsumenten om konsumenten har reparerat varan själv, låta konsumenten hålla inne sin betalning och utge skadestånd.

Stina Hellberg
Skriven av Jurist Stina Hellberg 11 februari 2020
Senast uppdaterad 2 mars 2020

Våra tjänster

Konsumenträttsexpert

Få hjälp av en jurist med konsumenträttsexpertis

1h gratis — varje år

Trygg E-handlare har rätt till 1h gratis kostnadsfri rådgivning till ett värde av 2500 kr/år.

Saknar du några frågor?

Maila i så fall gärna in till oss direkt och berätta vilken fråga just du behöver hjälp med!
Genom att skicka in en fråga så godkänner du att vi kan komma att publicera den anonymt på FAQ-sidan på Trygg E-handels hemsida. För mer information läs vår integritetspolicy.

0 / 140