Hur hanterar du tävlingar i sociala medier?

Det blir allt populärare att företag utlyser tävlingar på sociala medier som Facebook och Instagram. Tidigare var regelverket snårigt, men sedan januari 2019 gäller en ny Spellag som gjorde reglerna väsentligt enklare.

På sociala medier är det populärt att arrangera kampanjer i form av tävlingar där besökaren genom att klicka på ”gilla” eller ”dela” kan vinna biljetter, pengar eller varor. Tidigare behövdes ett tillstånd från Lotteriinspektionen för att arrangera denna typ av tävling, men detta tillståndskrav har tagits bort i och med den nya lagstiftningen.

Facebook har dock egna regler för kampanjer och kampanjer. Dels hänvisas till gällande lagstiftning, och för tävlingar i Sverige gäller fortfarande att vinnare kan bli skyldiga att betala en vinstskatt, vilket man i tävlingen ska informera om. Utöver detta kräver Facebook att den som arrangerar en kampanj tar fullt ansvar för denna. Det ska tydligt framgå att kampanjen inte är sponsrad, stödd, administrerad av eller knuten till Facebook. Varje deltagare i kampanjen ska ha en fullständig version av Facebook och det är inte tillåtet att be deltagare ”gilla”, ”dela” eller ”tagga” någon för att delta i kampanjen.

För kampanjer och tävlingar på Instagram gäller att du anger i tävlingsinstruktionen att Instagram inte på något sätt har ansvar för din tävling och varje deltagare måste ha en fullständig version av Instagram för att delta. Till skillnad från Facebook finns inget förbud mot att ”dela” tävlingen eller ”tagga” vänner i kommentarsfältet.

Anne Bardeman
Skriven av Ansvarig för Trygg E-handel Anne Bardeman 2 mars 2020
Senast uppdaterad 3 mars 2020

Saknar du några frågor?

Maila i så fall gärna in till oss direkt och berätta vilken fråga just du behöver hjälp med!
Genom att skicka in en fråga så godkänner du att vi kan komma att publicera den anonymt på FAQ-sidan på Trygg E-handels hemsida. För mer information läs vår integritetspolicy.

0 / 140